کد مطلب:77496 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:262

خطبه 012-پس از پیروزی بر اصحاب جمل











و من كلام له علیه السلام

لما ظفر[1] باصحاب الجمل. و قد قال له بعض اصحابه: وددت ان اخی فلانا كان شاهدنا لیری ما نصرك الله به علی اعدائك.

یعنی از كلام امیرالمومنین علیه السلام است، در وقتی كه ظفر و نصرت یافت به اصحاب جمل و گفت مر حضرت را بعضی از اصحاب او كه دوست داشتم كه برادر من فلان زنده بود و می دید ما را تا می دید كه چه نصرتی داد تو را خدای تعالی بر دشمنان تو:

«فقال علیه السلام: «اهوی اخیك معنا؟ فقال: نعم[2] قال علیه السلام: فقد شهدنا و لقد شهدنا[3] فی عسكرنا هذا اقوام فی اصلاب الرجال و ارحام النساء، سیرعف بهم الزمان و یقوی بهم الایمان.»[4].

یعنی گفت امیرالمومنین علیه السلام كه آیا خواهش داشت برادر تو بودن با ما را ؟ پس گفت آن شخص: بلی. پس گفت امام علیه السلام: پس به تحقیق كه حاضر بودند در این لشكر ما جماعتی كه در اصلاب مردانند و در ارحام زنانند و هنوز به دنیا نیامده اند[5] اما وقتی كه به دنیا بیایند از دوستداران ما باشند و چون بشنوند جد و اجتهاد ما را در جهاد فی سبیل الله،

[صفحه 186]

دوست می دارند و خواهش می كنند كه كاش در عسكر ما بودندی. و چنانكه آنها كه هنوز موجود نشده اند، حاضر باشد،[6] برادر تو كه به این آرزو مرده است، به طریق اولی، زیرا كه آنچه غایت و فائده ی بودن در معسكر ما است و از ثواب[7] از برای ایشان به ایشان رسیده است در این جهاد، به تقریب آنكه هر درجه ای كه ما پیدا می كنیم در كوشش راه خدای، شیعیان ما، چون از شعاع ما می باشند، از برای آنها نیز بر نسبت درجه ی ما درجه ای حاصل می شود، بلاشك، زیرا كه شعاع آفتاب در سیر مشارق و مغارب و طلوع در آفاق و اقالیم، همراه اوست و مفارقت از او نمی كند. مثال[8] حسی آن: هر قدر كه مولی را اعتبار و اعتلا افزاید، غلمان و خدام او را نیز به همان نسبت عزت و احترام زیاده گردد. و آن دوستان ما كه هنوز به دنیا نیامده اند، بعد از آنكه آمدند، از دماغ معاندین ما در زمان ایشان از خوف و سطوت آنها خون روان خواهد شد و از بیم و ترس رعاف خواهند كرد و ایمان به سبب آنها قوت خواهد گرفت. یا بعد از این زمانه رعاف به وجود ایشان خواهد كرد و استعداد وجود ایشان را حاصل می كند،[9] و آنها موجود می شوند در آن زمان.

[صفحه 187]


صفحه 186، 187.








    1. ن ظفر ندارد.
    2. ن «فقال نعم » ندارد.
    3. هر سه نسخه عبارت «و لقد شهدنا» را فاقدند.
    4. هر سه نسخه: و یقوی بهم الزمان و نسخه چاپی: و یقوی بهم الایمان خ ل الزمان (یعنی نسخه بدل به صورت الزمان است).
    5. چ: و هنوز نیامده اند.
    6. ن: باشند.
    7. چ: از ثواب.
    8. چ: مثل.
    9. از «و ایمان... تا حاصل می كند» در ن افتاده است.